Komunikacja kryzysowa – strategia działania

Bo wypadek to dziwna rzecz.
Nigdy go nie ma, dopóki się nie wydarzy.
Kłapouchy "Chatka Puchatka"


Public Relations, to nie czarna magia, to sztuka komunikowania się z ludźmi, prowadzenia dialogu i informowania o wszystkim, co dzieje się w Twojej instytucji. Istnieje wiele narzędzi PR, dzięki którym możesz zbudować swój wizerunek, poprawić reputację firmy lub instytucji, w której pracujesz. Dzięki Public Relations Twoje działania będą spójne i efektywne dla Twoich klientów i pracowników. PR to także działania w sytuacjach trudnych – kryzysowych, a ten może dotyczyć każdej placówki, zarówno sektora publicznego jak i prywatnego. Wizerunek zależy od podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Dlatego niezwykle ważna jest wiedza, w jaki sposób komunikować się w trudnych chwilach z całym otoczeniem: z pracownikami, klientami, dziennikarzami. Trzeba też wiedzieć, jak uniknąć możliwych kryzysów, bo „lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Cel szkolenia: Zrozumienie jaka jest rola Public Relations w warunkach kryzysu oraz poznanie narzędzi polityki komunikacyjnej i ich efektywne wykorzystanie.

Program:

Wprowadzenie

  • Kryzys  – możliwy przebieg, przyczyny i konsekwencje
  • Przyczyny i charakterystyka potencjalnych sytuacji kryzysowych
  • Dynamika zmian kryzysowych

 

Wykorzystywanie narzędzi PR w czasie kryzysu

  • Rola i strategia Public Relations w sytuacjach kryzysowych
  • Działania w sytuacjach kryzysowych – co musi być zrobione, co trzeba zrobić, czego nie należy robić
  • Efektywna współpraca z mediami w sytuacji kryzysu

 

Jak pisać informacje prasowe

  • Zasada budowania skutecznego komunikatu prasowego
  • System informacji bieżącej dla prasy
  • Teczka prasowa

 

Zarządzanie informacją wewnątrz palcówki  

  • Rodzaj sytuacji kryzysowej a zarządzanie informacją
  • Funkcje pracowników a dostęp do informacji w sytuacjach trudnych

 

Współpraca z mediami 

  • Retoryka wystąpień publicznych
  • Organizacja konferencji prasowej
  • Wywiad

 

Budowa planu kryzysowego 

  • Obieg informacji na wewnątrz i na zewnątrz
  • Budowa planu działań
  • Księga kryzysowa – procedury i osoby odpowiedzialne
  • Budowa zespołu kryzysowego

 

Gra symulacyjna

  • Sytuacja kryzysowa, którą grupa musi "na żywo" rozwiązywać

 

Efekt szkolenia

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak skutecznie zacząć komunikować się z otoczeniem firmy, w jaki sposób wykorzystać z pozoru mało istotne narzędzia do budowy dobrego wizerunku i reputacji. Będą potrafili wykorzystać podstawowe narzędzia media relations, aby o firmie dowiedział się świat, a nie tylko lokalne społeczeństwo. Dzięki pracy case study dowiedzą się także jak przygotować placówkę na kryzys, i jak reagować, kiedy sytuacja kryzysowa nadejdzie. Nauczą się zarządzać informacją, gdy nieprzychylne opinie o „firmie” pojawią się w mediach. Zapoznają się ze specyfiką komunikowania poprzez media społecznościowe. Zrozumieją, jak niwelować skutki kryzysu i jak trudną sytuację placówki wykorzystać w celu wzmocnienia wizerunku.

 

Metody pracy:

Szkolenie prowadzone według cyklu D. Kolb’a – co daje grupie szkoleniowej gwarancje lepszej nauki oraz podnosi zainteresowanie szkoleniem poprzez wymienność elementów:

  • dyskusje
  • mini wykłady
  • case study
  • zadania do wykonania / gry symulacyjne

Opinie klientów

Paulina

Wiedza osoób prowadzących była na wysokim poziomie, przekazywana uczestnikom szkolenia w ciekawy sposób. Podczas spotkania panowała miła, przyjazna atmosfera. Treści wyniesione ze szkolenia pozwoliły mi na usystematyzowanie mojej wiedzy i pozwoliło ją poszerzyć o kilka nowych zagadanień (choć uważam, że tych mniej znanych, bardziej wyszukanych zagadnień mogło być więcej). Widać było duże zaangażowanie szkoleniowców, wielu uczestników także wykazywało się aktywnością, jednakże rozproszenie uczestników po sali nie sprzyjało pełnemu zaangażowaniu. Oczywiście ogólnie szkolenie oceniam bardzo pozytywnie, powyższe "ale" nie są krytyką tylko osobistym odczuciem. Życzę dalszych sukcesów i pozdrawiam.

Więcej opinii

Dane kontaktowe

ul. Górnicza 12/14
91-765 Łódź

office@mkcommunications.pl